Odmiany brązu i ich wykorzystanie
Powszechnie wiadomo, że brąz to nic innego jak połączenie miedzi z cyną. Ten cenny stop odkryto około 4000 lat p.n.e. na terenach Egiptu lub Mezopotamii i od tamtego czasu jest obecny w życiu człowieka. Oczywiście z biegiem wieków ewoluował – ludzkość poprzez domieszki innych metali poprawiała jego właściwości. Trudno wyobrazić sobie rozwój cywilizacyjny, gdyby nie ten wartościowy surowiec.
W przemyśle i nie tylko
Brąz z różnymi dodatkami uzyskuje znakomite parametry. Niejedna potężna maszyna lub niewielkie urządzenie nie są w stanie bez niego prawidłowo funkcjonować. Podobnie jest z setkami tysięcy budów – jako cenny materiał stanowi o efektywnym zakończeniu niemal każdej inwestycji. Pochylmy się zatem nad kilkoma odmianami brązu, znaczącymi tak wiele we współczesnym świecie.
Brąz cynowo – fosforowy
Dzięki dodaniu fosforu brąz zyskał szereg przydatnych właściwości, m.in. odporność na korozję, wytrzymałość na ścieranie i ściskanie. Ponadto nie szkodzą mu w widoczny sposób obciążenia mechaniczne. W związku z tym wykorzystuje się go w przemyśle stoczniowym, gdzie służy do produkcji elementów silników i kadłubów. Chętnie adaptuje go też motoryzacja. Tam z kolei przy jego pomocy wykonuje się jednostki napędowe i zawieszenia pojazdów.
Aluminiowo – niklowo – żelazowy
Rozbudowana nazwa stopu sprawia, że rozbudowane jest też jego użycie. Aluminium, nikiel i żelazo powodują, że brąz tej próby dzielnie radzi sobie z agresywnymi czynnikami środowiska przyrodniczego, dlatego może być eksploatowany przez bardzo długi czas. Wielu inżynierów działających w branżach hydraulicznej lub samochodowej nie wyobraża sobie płynnego działania urządzeń bez jego zastosowania. Doskonale sprawdza się w przypadku obróbki na zimno i gorąco. Jest spotykany w procesach produkcyjnych części do sieci wodociągowych czy ciepłowniczych, ale i jako surowiec do wytwarzania śrub, wałów, zaworów i tulei.
Aluminiowo – żelazowo – manganowy
Stworzenie brązu aluminiowo – żelazowo – manganowego poprawiło jakość, wytrzymałość i żywotność milionów produktów. Jednak to tylko jeden z pozytywów tego połączenia. Elementy z niego wykonane świetnie znoszą wysokie temperatury. Ponadto proporcje ustalone w zależności od potrzeb sprawią, że stanie się plastyczny w trakcie obróbki na gorąco, ale również bez problemu podda się procesowi skrawania. Materiału używa się do maszyn narażonych na duże obciążenia mechaniczne. Świetnie radzi sobie z rdzą, w związku z czym zyskał uznanie w przemyśle stoczniowym. Ponadto wykorzystuje się go w lotnictwie i zakładach chemicznych.
Wyroby z tradycyjnego brązu cynowego, ale i cynowo-fosforowego (CuSn12 / GBZ12), aluminiowo – niklowego z domieszką żelaza (CuAl10Ni5Fe4 / BA1054) czy aluminiowo – żelazowo – manganowego (CuAl10Fe3Mn2 / BA1032) znajdziecie Państwo na naszej stronie internetowej www.topaz-metale.com.pl w zakładce Oferta.