Jak rodzaj brązu wpływa na właściwości tulei brązowych?

Tuleje brązowe znajdują szerokie zastosowanie we współczesnych urządzeniach technicznych, silnikach spalinowych i elektrycznych. Właściwości różnych typów brązów znacznie rozszerzają zastosowanie tulei brązowych, a w niektórych przypadkach powodują, że tuleja z brązu może stanowić rozwiązanie alternatywne np. dla popularnych łożysk ślizgowych.

Tuleja brązowa a stop brązu

Skład stopu brązu ma zasadnicze znaczenie dla właściwości i przeznaczenia tulei wykonanych z wyrobów z brązu. Tuleje najczęściej produkuje się ze standardowych rur brązowych, które dostępne są w oddziałach Topaz Metale w kilku różnych wariantach, w tym jako:

  • GBZ12 – czyli brąz cynowy z 12% udziałem cyny. Stop ten często określa się jako brąz samosmarujący. Jest odporny ścieranie, korozje i wodę morską. Stosuje się go do produkcji obciążonych części maszyn przenoszących duże obciążenia. Jest stosowany jako komponent do produkcji źle smarowanych łożysk, narażonych na korozję. Może być stosowany jako materiał do produkcji tulei ślizgowych.
  • RG7 – brąz cynowy z dodatkiem cynku i ołowiu o próbie CuSn7ZnPb, stosowany zamiennie z B555 (CuSn5Zn5Pb5) – dodatki z cynku i ołowiu znacznie poprawiają właściwości samosmarujące. RG7 jest stosowany do produkcji części pojazdów i silników oraz maszyn rolniczych i przemysłowych. Elementy z tego stopu nie są odporne na wilgoć i korozję.
  • Ba1032 – brąz aluminiowy ma parametry samosmarujące wyraźnie słabsze niż GBZ12. Dzięki dodatkom stopowym jest jednak znacznie bardziej odporny na obciążenie i jego zmiany. Ponadto, jest też odporny na ścieranie, korozję, wodę morską i niektóre kwasy.
  • Ba1054 – stosowany często zamiennie z Ba1032. Odporny na korozję i ścieranie podczas pracy w wodzie morskiej oraz kwaśnych roztworach.

Podsumowując, tuleja z brązu do zastosowania w maszynach i pojazdach kołowych może być wykonana z korodującego RG7, jednak w przypadku elementów pracujących w wodzie morskiej należałoby wybrać przynajmniej GBZ12. Tuleje i elementy maszyn przenoszące duże zmieniające się obciążenia oraz narażone na kontakt z wodą morska i kwasami wykonuje się ze stopów Ba1032 lub Ba1055.

 

Tuleja brązowa zastosowanie

Tuleja brązowa w zależności od stopu wyrobu, z jakiego została wykonana, może znaleźć zastosowanie w:

  • Przemyśle lotniczym – w miejscach trudnodostępnych, narażonych na częste i gwałtowne zmiany temperatury,
  • Budowie maszyn przemysłowych – jako element maszyn papierniczych, pomp i komponentów hydraulicznych, w sprzęgłach i reduktorach,
  • W rolnictwie – w maszynach rolniczych, pompach i zaworach,
  • W elektrotechnice użytkowej – jako element silników elektrycznych lub urządzeń klimatyzacyjnych,
  • W maszynach przędzalnianych, tkackich,
  • W motoryzacji – jako element przekładni, komponent układu zawieszenia czy układu kierowniczego
  • I w wielu innych zastosowaniach we współczesnej technice.

Tuleja brązowa to idealne rozwiązanie tam, gdzie ważne jest utrzymanie czystości, które może wymagać eliminacji tradycyjnych układów smarowania, eliminacja zjawisk elektrostatycznych oraz cicha i płynna praca łożysk.