Żeliwo jako materiał na tarcze hamulcowe
Żeliwo to materiał szeroko stosowany w motoryzacji. Jednym z powszechniejszych jego zastosowań jest produkcja tarczy hamulcowych. Wysoka odporność na skrajnie wysokie temperatury powoduje, że żeliwne tarcze w samochodach sprawdzają się bardzo dobrze, chociaż w ekstremalnych warunkach mogą pojawić się zjawiska niepożądane. Na co zwrócić uwagę projektując tarcze hamulcowe i dobierając żeliwo do ich produkcji?
Żeliwo na tarcze hamulcowe – właściwości
Do produkcji tarcz hamulcowych najczęściej stosuje się żeliwo sferoidalne. Są to stopy charakteryzujące się bardzo dobrymi parametrami mechanicznymi. Odporne na ściskanie, ścieranie i skutecznie tłumiące drgania. Po prostu idealny materiał na elementy układu przeniesienia napędu, zawieszenia oraz tarcze hamulcowe, od których zależy bezpieczeństwo kierujących i pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Warto wspomnieć też o odporności żeliwa na wysokie temperatury, które występują podczas ekstremalnego hamowania. Zjazdy, dynamiczna jazda i częste gwałtowne hamowanie mogą powodować problem ze skutecznością hamulców. Przegrzane tarcze generują mniejszy opór. Zjawisko to określa się jako fading hamulców. Aby je wyeliminować, należy stosować odpowiednio zaprojektowane tarcze wentylowane, które ułatwiają odprowadzanie nadmiaru temperatury.
Żeliwne tarcze hamulcowe – co kupić?
Dobre żeliwo sferoidalne w formie grubych żeliwnych płaskowników i prętów z żeliwa może okazać się idealnym komponentem do produkcji tarcz hamulcowych. Podatność na obróbkę skrawaniem pozwala szybko wykonać tarczę oraz dodatkowe jej komponenty, takie jak rowkowanie i otwory wentylacyjne, które będą skutecznie odprowadzać nadmiar ciepła podczas ekstremalnego hamowania. Dzięki takim wyrobom hutniczym z powodzeniem da się wyprodukować zarówno proste tarcze do samochodów miejskich, jak i zaawansowane modele wentylowane, które stosuje się w modelach o znacznej mocy.
Żeliwne tarcze hamulcowe – na co zwrócić uwagę?
Trwałość żeliwa wydaje się powodować, że jest to idealny materiał do produkcji tarcz. Trzeba jednak mieć świadomość, że jak każdy materiał także żeliwo ma swoje ograniczenia. W przypadku przegrzania i gwałtownego schłodzenia może dojść do pęknięcia tarczy. To spore zagrożenie. Dlatego nie można ignorować stanu technicznego hamulców. Należy je regularnie kontrolować i pilnować, aby na czas wymieniane były części zużywające się, czyli klocki hamulcowe.
Odporne na ścieranie żeliwo też się zużywa, a uszkodzona tarcza zniszczona przez zużyty klocek powoduje ograniczenie skuteczności układu hamulcowego. Problemy z przegrzewaniem się tarcz też często są spowodowane niesprawnością któregoś z elementów układu. Blokujące się zaciski mogą powodować przegrzewania się tarcz i wynikające z tego powodu problemy. Warto jednak mieć świadomość, że jak do tej pory trudno o lepszy materiał do produkcji tarcz hamulcowych na skalę przemysłową niż stare dobre żeliwo.