Tuleje brązowe znajdują szerokie zastosowanie we współczesnych urządzeniach technicznych, silnikach spalinowych i elektrycznych. Właściwości różnych typów brązów znacznie rozszerzają zastosowanie tulei brązowych, a w niektórych przypadkach powodują, że tuleja z brązu może stanowić rozwiązanie alternatywne np. dla popularnych łożysk ślizgowych. Tuleja brązowa a stop brązu Skład stopu brązu ma zasadnicze znaczenie dla właściwości i przeznaczenia […]
Czytaj więcejJeżeli planujesz zakup większej partii wyrobów z brązu lub kilka pojedynczych elementów dociętych pod próbną serię produkcyjną nowych części, które chcesz wprowadzić do oferty, możesz być zainteresowany informacją na temat masy poszczególnych elementów i całego zamówienia. Co prawda każda specyfikacja wyrobów z metali kolorowych i tworzywa dostępna na naszej stronie, zawiera informacje na temat ciężaru […]
Czytaj więcejDwuskładnikowe brązy cynowe charakteryzuje dobra wytrzymałość, sprężystość oraz odporność na korozję, działanie niektórych kwasów i ścieranie. Wzrost zawartości cyny w stopie przyczynia się do poprawy tych właściwości. Brąz B8 – CuSn8 o zawartości cyny na poziomie 8% jest jednym z najbardziej wytrzymałych brązów cynowych do przeróbki plastycznej. Warto wiedzieć, że pod wpływem obróbki plastycznej na […]
Czytaj więcejWieloskładnikowe brąz odlewnicze o zawartości 12% cyny i 2%niklu charakteryzują bardzo dobre parametry wytrzymałościowe, odporność na ścieranie i korozję powodowana wilgocią, wodą morską oraz roztworami kwasów. Warto wiedzieć, że dzięki wtrąceniu 2% niklu parametry wytrzymałości mechanicznej tego stopu są o wiele lepsze, niż ma to miejsce w przypadku tak zwanego stopu samosmarującego, czyli dwuskładnikowego CuSn12. […]
Czytaj więcejBrąz cynowo-ołowiowy występuje w kilku wariantach różniących się między sobą zawartością cyny i ołowiu. Właściwości wytrzymałościowe, twardość, jak i ścierność brązów cynowych ze wtrąceniem ołowiu w zasadniczej części zależą od zawartości cyny. W przypadku stopu CuSn10Pb10 zawartość cyny na poziomie 10% nadaje materiałowi dużej odporności na ścieranie i wysokiej wytrzymałości na obciążenia. Wysoka zawartość cyny […]
Czytaj więcejWśród licznych stopów odlewniczych brązów cynowych występuje kilka stopów wieloskładnikowych, jednym z nich jest CuSn10P (B101), w skład którego oprócz miedzi i cyny wchodzi również niewielki dodatek fosforu. Stop o takim składzie określa się mianem brązu cynowo-fosforowego i opisuje się zamiennie oznaczeniem CuSn10P lub B101. W zastosowaniach przemysłowych wyroby z brązu fosforowego są często stosowane […]
Czytaj więcejBrązy aluminiowe to stopy miedzi i aluminium, występują w formie stopów dwuskładnikowych, jak i wieloskładnikowych. Do najczęściej spotykanych par dodatków należą żelazo i nikiel oraz żelazo i mangan. Podobnie jak w przypadku brązów cynowych stopy miedzi z aluminium produkowane są jako odlewnicze i do przeróbki plastycznej. Główne cechy brązów aluminiowych to wysoka wytrzymałość oraz plastyczność […]
Czytaj więcejTworzenie stopów metali poprzez łączenie ze sobą różnych surowców to praktyka znana już w starożytności. Powód jest prosty: niektóre metale w czystej postaci są droższe, a jednocześnie wcale nie posiadają aż tak dobrych właściwości. Poprzez połączenie ich z innymi metalami mamy możliwość zwiększenia wytrzymałości i trwałości lub wręcz przeciwnie – nadania metalom nieco plastyczności. Doskonałym […]
Czytaj więcejMosiądz jest obecnie jednym z najpopularniejszych stopów metali. Tworzy się go poprzez połączenie miedzi i cynku oraz dodatku innych metali, np. aluminium, cyny, żelaza lub chromu. Kolor mosiądzu sprawia, że trudno pomylić go z innym stopem: charakterystyczna pomarańczowa barwa to efekt dodania do stopu cynku. Sam cynk odpowiada jednak nie tylko za piękny kolor, ale […]
Czytaj więcejO tym, jak ważnym stopem był dla człowieka brąz, wiemy już od dawna. Szereg badań oraz odkryć wskazuje na to, że brąz wykorzystywany był już co najmniej pięć tysięcy lat temu, a wprowadzenie go do powszechnego użytku zrewolucjonizowało życie w starożytności. Wydawać by się mogło, że obecnie brąz jest już stopem zapomnianym i wypartym przez […]
Czytaj więcej